مدیر امور زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش دستور قطعی شورای امنیت ملی مبنی بر ضرورت انتقال مالکیت شبکه توزیع برق به حاکمیت را دلیل توقف توسعه شبکه توزیع برق نیروگاه جنوب عنوان کرد.

منصور ملانوری با اشاره به اینکه اگرچه در زمان انعقاد قرارداد نیروگاه ماهتاب کیش، اشتباهاتی رخ داده است، اما در آن قرارداد نیز بر اخذ مجوز شرکت ماهتاب برای توسعه شبکه توزیع از سازمان منطقه آزاد کیش تاکید شده است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ و با دستور شورایعالی امنیت ملی وجود دو نیروگاه با دو شبکه تولید و توزیع در کیش اشتباه و خطرناک تشخیص داده شد و براساس قوانین بالادستی نیز شبکه توزیع باید در اختیار حاکمیت قرار بگیرد، افزود: مکاتبه شورای عالی امنیت ملی کشور در سال ۱۴۰۰ به رئیس جمهور وقت مبنی بر ضرورت واگذاری شبکه توزیع به سازمان منطقه آزاد کیش، بوده است.

ملانوری گفت: هم اکنون فعالیت دو شرکت متولی شبکه آب و برق در کیش منجر به بروز مشکلات مختلفی در حوزه تامین برق شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کیش، مدیر امور زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش، گفت: حاکمیت و نقش محوری سازمان منطقه آزاد کیش که شورای امنیت ملی کشور به آن تاکید دارد با مطرح شدن در هیئت دولت نهایی می‌شود.

منصور ملانوری با اشاره به نقش تاثیر گذار دو شرکت آب و برق شمال و جنوب کیش در مسیر توسعه و ارائه خدمات شایسته به ساکنان این منطقه را مستلزم تمرکز بر حوزه‌های فعالیتی خود و پرهیز از موضوعات حاشیه‌ای دانست و افزود: نیروگاه ماهتاب جنوب، توسعه کار خود را در حوزه تولید در چند مرحله پیش بینی کرده بود، اما باتوجه به قرارداد منعقد شده باید ابتدا یک واحد کوچکتر را فعال می‌کرد.

ملانوری گفت: اضافه شدن یک واحد ٣٠ مگاواتی به مجموعه نیروگاه شمال در شرف به سرانجام رسیدن است.

وی خطرنشان کرد: تبادل برق بین دو شرکت برای برطرف کردن مشکلات موجود و تامین انرژی، نیاز بود و با مذاکرات انجام شده بین دو شرکت برای تامین ١۵ مگاوات برق توافق حاصل شد و تاکنون ۱۵ مگاوات از سوی نیروگاه جنوب تامین نشده است.

منصور ملانوری، خاطر نشان کرد: زمانی که نیروگاهی در خصوص تامین انرژی مورد نیاز به توافق رسیده است و از توان لازم برخوردار نیست باید شفاف اعلام کند تا در این زمینه تصمیم لازم گرفته شود.

وی تاکید کرد: تا سال ۱۴۰۶ به ۱۲۰ مگاوات برق دیگر در کیش نیاز داریم تا با مشکل قطعی برق روبرو نشویم.

مدیرعامل نیروگاه آب و برق ماهتاب کیش با اشاره به اینکه این شرکت دارای ۳۰ مگاوات حبس تولید برق است، از سازمان منطقه آزاد کیش خواسته بود تا براساس قرارداد‌های موجود زمینه‌های توسعه شبکه‌های توزیع برق خود را فراهم کند.

حسین قطبی درخصوص تبادل برق با نیروگاه شمال نیز گفت: آماده ایم ۱۵ مگاوات برق را با مشارکت نیروگاه شمال وارد شبکه کنیم و از این رقم نزدیک به ۱۰ مگاوات آن تامین شده است.

وی افزود: افزایش ۱۵ مگاوات برق نیازمند مکاتبه سازمان منطقه آزاد کیش و نیروگاه شمال است و منصور ملانوری نیز در این زمینه مبنا را صورتجلسه بین شرکت آب و برق ماهتاب و نیروگاه شمال با حضور نماینده سازمان منطقه آزاد کیش می‌داند.

توان تولیدی برق در جزیره کیش هم اکنون حدود ۲۰۰ مگاوات است و برای تامین شبکه‌ای پایدار و ایمن نیازمند ۳۰۰ مگاوات برق در شبکه است و در سال‌های گذشته نیروگاه شمال این پیش بینی‌ها را در نظر نگرفته است.