نمایشگاه عرضه بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران از سوم لغایت پنجم شهریورماه در  ایروان پایتخت ارمنستان برگزار شد و حجت عبدالملکی دبیر شورایعالی مناطق آزاد از ارائه بسته های سرمایه گذاری به ارزش ۱۰ میلیارد یورو در این نمایشگاه خبر داد.

جدا از اینکه قبلا اعلام شده بود همه بسته های سرمایه گذاری مناطق آزاد را چین و امارات و روسیه در نمایشگاه های قبلی برده اند، باید پرسید چگونه در کشوری که کل تولید ناخالص ملی آن در سال ۲۰۲۲ معادل حدود ۲۱ میلیارد دلار بوده است، پیشنهادات سرمایه گذاری به ارزش ۱۰ میلیارد دلار داده شده است؟!!

ارمنستان کشور کوچکی با ۲۹ هزار کیلومتر مربع مساحت و کمتر از ۳ میلیون نفر جمعیت است که به آبهای آزاد نیز راه ندارد. اختلافات سرزمینی با کشور آذربایجان بر سر منطقه قره باغ در سال های اخیر باعث تنش های زیادی میان این دو کشور شده است.

با اینحال کشور کوچک و زیبای ارمنستان با استفاده از صنعت گردشگری توانسته است بدون داشتن نفت و سایر منابع زیر زمینی، اقتصاد شکننده خود را سامان ببخشد و رفاه نسبی مردمان خود را فراهم کند.. در اینجا به آقای عبدالملکی و همفکرانش باید گفت که ای کاش به جای دنبال سرمایه گشتن در ارمنستان، کمی از اصول مهمان پذیری و صنعت گردشگری آنها یاد می گرفتیم. قطعا اگر حمل بر تبلیغ یک کشور دیگر نمی شد، گوشه هایی از فرهنگ و نکات مهم جذب گردشگر در این کشور را بر می شمردیم.